donderdag 2 januari 2014

Bedenkingen rond schrijven van bepaalde woorden.

Ik wist niet zeker of je een hoofdletter of een kleine letter moet schrijven, als je schrijft over de seizoenen. Op deze site vond ik wanneer je een hoofdletter moet schrijven. Ik begon eigenlijk zeer hard te twijfelen. dus zocht ik dit op.

Bij de woorden herfst, zomer, winter of lente schrijf je deze zonder hoofdletter

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/9755-hoofdletters-en-kleine-letters.html

Voor de opdracht van didactiek moeten we onderzoeken of er klasdoorbrekend werken aanwezig is op de school waar ik stageloop. Dus nam ik een interview af bij verschillende personeelsleden van de school. Maar ik vroeg me af hoe je een interview het best kunt voorbereiden en ik kwam bij volgende site uit.

http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157356/nederlands/item/1302903/een-interview-voorbereiden/

Er hier hoe je een interview moet afnemen.

wat je doet voor het interview.
welke vragen die je stelt (soort vragen, doorvragen,..)



Nog steeds heb ik moeite wanneer ik een d of een t moet schrijven. Dit moet ik studeren voor het examen van taalvaardigheden en ook dagelijks toepassen bij het schrijven van teksten. Daarom heb ik het opgezocht. Ik kwam uit op de volgende site.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/d-t-of-dt

Ervaring van het eerste semester in mijn tweede jaar.

Tijdens dit semester heb ik ups en downs meegemaakt. Er waren veel groepsopdrachten waardoor je veel moest samenkomen voor een opdracht te maken, wat niet altijd gemakkelijk was. Ik leer hier vooral uit dat sommige studenten een andere visie heeft dan  je eigen visie. Door elk een visie te hebben zal je ruimer naar alles kijken en denken. Zoals hoe je een bepaalde activiteit zal aanbrengen.
Maar hoe moeilijk de opleiding ook is het resultaat die je bekomt en reacties die je krijg van de kinderen zijn onbetaalbaar en geeft je terug energie om verder te doen nadat je een down-moment hebt gehad.

enkele foto's van knutselresultaten:






 
 
 
 
 



 

De ontdekdoos

De ontdekdoos hebben we leren kennen in het vak wiskunde. De ontdekdoos is geen opdracht die we moeten uitvoeren maar wel een meerwaarde geeft als je deze gebruikt in de kleuterklas. In deze doos kan je experimenten stoppen die de kleuters zelf moeten uitvoeren. Dit kan je niet in iedere thema gebruiken. Zelf heb ik nog geen ontdekdoos gemaakt maar zou deze graag gebruiken in mijn laatste stage in het derde kleuter rond het thema die ik op dat moment samen met de kleuters zal uitwerken.

Een interessante site die we hebben meegekregen om proefjes op te zoeken en zelf uitproberen is

www.proefjes.nl

Op de site hieronder zijn enkele voorbeelden van ontdekdozen voor kleuters en lagere schoolkinderen.

http://www.techniekinjeklas.nl/home/ontdekdozen



  Op deze foto zie je een proefje staan die in een ontdekdoos kan zitten.

Pietje Pedro

Tijdens de week van 25/11 tot 29/11 heb ik stage gelopen in een twee/drie klas. Dit rond het thema Pietje Pedro en de mijter van Sint.

Pietje Pedro en de mijter van de Sint is een prentenboek, waarrond we in deze week moesten rond werken.
Het verhaal gaat over Pietje Pedro die de verlanglijstjes van de kinderen bekijkt om te weten te komen wat de kinderen willen van de Sint. De meeste verlanglijstjes zijn veel te lang, maar plots zien hij het verlanglijstje van Annemiek daarop staat enkel dat zij graag de mijter van de Sint zou willen. Pietje Pedro weet niet wat hij daarmee moet. Wat zal hij doen?

Als jullie willen weten hoe het afloopt dan raad ik je aan om het boek aan je boekencollectie toe te voegen. Het is zeker een aanrader.



Er zijn nog boeken rond de avonturen van pietje Pedro. boeken van dezelfde auteur in deze reeks zijn:

- Pietje Pedro helpt Sint.

- Pietje Pedro en het geheim van de Sint.

Interessante sites

Tijdens het surfen naar ideeën op het internet  heb ik interessante sites gevonden die ik graag met jullie wou delen. Deze kunnen jullie misschien op wat ideeën brengen die jullie zelf kunnen uitvoeren als kleuterleid(st)er of kunt doen als ouder.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLA75C88F13F7581FE

Op deze site staan speel -en beweegactiviteiten voor peuters, kleuters en kinderen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://members.home.nl/knutsel2/sinterklaas3.html

Op deze site staan er knutselwerkjes die je samen met de kinderen of als versieringen voor de klas kunt maken. Dit wel in het thema van sinterklaas.

Seizoenswandeling

In het eerste semester dit academiejaar moeten we voor een opdracht van wereldoriëntatie 3 gaan wandelen met de kleuters van het derde kleuter. Eerst moeten we als student een zomerwandeling maken, waar we foto's nemen van  stopplaatsen. Bij deze stopplaatsen bekijken we met de kleuters ieder seizoen bekijken wat er veranderd is.

Dit zijn de stopplaatsen waar ik samen met de kleuters bekeken:


 Hier zal ik met de kleuters in de herfst bladeren verzamelen en opwarmingsoefeningen doen.
 Bij deze foto laat ik de kleuters luisteren naar de omgevingsgeluiden.
 

 Hier vertel ik de kleuters een herfstverhaal.

 
Bij de stopplaatsen waar er niets naast staat bespreken we altijd wat er anders is dan op de foto.
 

vrijdag 27 december 2013

Antwoorden op de vragen bij de enquête

Antwoorden van de kleuter uit het derde kleuter op de vragen van de enquête:

1) wie van de drie is er de meester?
derde persoon

2) wie van de drie woont in een groot huis?
eerste persoon

3) wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
tweede persoon

Antwoorden van de leerling uit het tweede of derde leerjaar op de vragen van de enquête:

1) wie van de drie is er de meester?
 tweede persoon

2) wie van de drie woont er in een groot huis?
eerste persoon

3) wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
derde persoon

4) wie van de drie helpt graag andere mensen?
eerste persoon

5) wie van de drie heeft veel vrienden?
tweede persoon

Antwoorden van de leerling uit het vijfde of zesde leerjaar op de vragen van de enquête:

1) wie van de drie is er de meester?
eerste persoon

2) wie van de drie woont er in een groot huis?
derde persoon

3) wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
tweede persoon

4) wie van de drie helpt graag andere mensen?
eerste persoon

5) wie van de drie heeft veel vrienden?
tweede persoon

Aan de hand van deze antwoorden kwam ik uit op volgende besluit.
Ieder kind heeft andere interpretaties. Ik denk dat dit te maken heeft met welke soort taal ze opgevoed worden.